چگونه از هنر ایزومتریک در ایلوستریتور استفاده کنیم

کاری که شما انجام خواهید داد

در این مقاله ی آموزشی ، شما قدم به قدم یاد خواهید گرفت که چطور بدون استفاده از grid های ایزومتریک ، یک کاراکتر وکتور ایزومتریک را در نرم افزار ایلوستریتور طراحی کنید.

خوب ، اصلاً ایزومتریک چیست؟

تصویر ایزومتریک رایج‌ترین نوع تصویرسازی گرافیکی در علوم فنی‌مهندسی است و یکی از انواع تصویر آگزنومتریک به شمار می‌رود. برای رسم این تصویر، جسم به اندازهٔ ‎۴۵° در راستای محور عمودی‌اش چرخانده و تقریباً ‎۳۵٫۲۶۴° به جلو مایل می‌شود. به این ترتیب زاویه ی بین محورهای جسم در تصویر ‎۱۲۰° خواهد شد. در نتیجه تصویر در راستای هر سه محور دارای مقیاس یکسانی خواهد بود و نسبت اندازه‌ها حفظ می‌شود. بر اثر این نوع گردش جسم، نسبت اندازه‌ها در تصویر ۰٫۸۱۵برابر اندازه‌ها در جسم خواهد شد. برای مقاصد عملی که نیاز به اندازه‌گیری مستقیم است، آن را دوباره تا مقیاس ۱:۱ بزرگ می‌کنند.

در هنگام رسم تصاویر ایزومتریک باید توجه خاصی به انتخاب محورهای اصلی داشت تا بیشترین اطلاعات با یک جلوه ی طبیعی و شهودی و با کمترین نیاز به رسم خطوط پنهان یا نماهای دیگر حاصل شود.

رسم تصاویر ایزومتریک امروزه معمولاً به کمک نرم‌افزارهای CAD انجام می‌شود. با این وجود رسم دستی نمای کلی ایزومتریک به‌ویژه در مراحل اولیه ی طراحی می‌تواند مفید باشد و کاربرد دارد. برای رسم دستی تصاویر ایزومتریک می‌توان از کاغذ ایزومتریک که دارای خطوط شبکه‌ایِ موازی با محورهای اصلی تصویر (ژرفا، بلندا و پهنا) هستند استفاده کرد.

در تصاویر ایزومتریک، کلیه ی خطوطی که با محورهای ایزومتریک موازی باشند، خطوط ایزومتریک خوانده می‌شوند که اندازه‌ها در آن‌ها حفظ می‌شود، اما کلیه ی خطوط غیرایزومتریک در اندازه ی واقعی خود ظاهر نمی‌شوند و رسمشان دشوارتر خواهد بود. با توجه به این نوع تغییرمقیاس اَشکال دایره‌ای جسم در تصویر به صورت بیضی ظاهر خواهند شد. با وجود تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف، رسم بیضی‌ها می‌تواند دشوار باشد، برای جانمایی صحیح می‌توان از مربع/مستطیل محیطیِ دایره/بیضی برای یافتن محل دقیق قطر بزرگ‌تر آن و سپس رسم استفاده کرد. اشکال نامنظم دیگر نیز با تعریف یک شبکه ی مربعی در سطح شکل و منتقل‌کردن نقاط تماس شکل با شبکه به شبکه ی معادل در تصویر قابل رسم هستند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، شما می توانید با استفاده از شبکه های ایزومتریک ، تصاویر ایزومتریک در نرم افزار ایلوستریتور ایجاد کنید. شبکه های ایزومتریک به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید با دنبال کردن خطوط موجود در این شبکه ، تصاویر خود را به سبک ایزومتریک پیاده سازی کنید.

چگونه یک سند جدید در ایلوستریتور باز کنیم

قدم اول

به منوی File رفته ، گزینه ی New را انتخاب کنید (کلید میانبر Ctrl+N). تنظیمات زیر را وارد کنید :

Number of Artboards: 1
Width: 850 px
Height: 850 px
Units: Pixels

در تب Advanced ، تنظیمات زیر را استفاده نمائید :

Colour Mode: RGB
Raster Effects: Screen 72ppi
Preview Mode: Default

قدم دوم

به منوی Edit > Preferences > Units بروید و تنظیمات نشان داده شده در تصویر زیر را اعمال نمائید :

General: Pixel
Stroke: Points
Type: Points

طراحی سر کاراکتر

قدم اول

ابزار Ellipse را با زدن کلید L فعال کنید و یک دایره رسم کنید. کلید Shift را هنگام کشیدن موس پایین نگه دارید تا یک دایره ی کامل رسم شود. برای رنگ پوست کاراکتر ، ما از تنظیمات زیر استفاده خواهیم کرد ، اما شما می توانید به دلخواه ، از رنگ مورد نظر خودتان استفاده کنید.

R: 194
G: 119
B: 112

قدم دوم

ابزار Direct Selection را با زدن کلید میانبر A فعال کرده و دایره را انتخاب کنید. این ابزار ، anchor points و به اصطلاح ، نقاط لنگردار شکل را نمایان می کند تا بتوانیم به راحتی آنها را به دلخواه خود تنظیم نمائیم.

قدم سوم

با استفاده از ابزار Direct Selection ، نقطه ی پایین دایره را انتخاب و کمی به طرف راست بکشید تا چانه ی کاراکتر را بسازیم.

قدم چهارم

یک دایره ی کامل دیگر توسط ابزار Ellipse ایجاد کرده و تنظیمات رنگ زیر را برای رنگ موی کاراکتر اعمال کنید.

R: 45
G: 42
B: 69

قدم پنجم

برای ساخت گوش های کاراکتر ، ابزار Rounded Rectangle را انتخاب کنید. یک شکل ، شبیه کپسول کوچک ، مانند تصویر زیر رسم کنید و با همان رنگی که سر کاراکتر را رنگ کردیم ، رنگش کنید. سپس مشابه تصویر زیر در جای مناسب خود قرار دهید.

قدم ششم

با همان ابزار Rounded Rectangle یک کپسول بزرگتر بسازید. این کپسول را با همان رنگ موهای کاراکتر همرنگ کنید و سپس مانند تصویر زیر ، کمی زاویه ی آن را بچرخانید.

قدم هفتم

با استفاده از ابزار Selection (کلید میانبر V) این کپسول را در جلوی سر کاراکتر قرار دهید.

قدم هشتم

با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+C و سپس کلیدهای Ctrl+V یک کپی از این کپسول ایجاد می کنیم. سپس کپسول جدید را کمی از بالای سر کاراکتر دور کنید تا مقداری به حجم موهای پایین کاراکتر اضافه کنیم.

قدم نهم

روی شکلی که نمایانگر گوش کاراکتر است ، راست کلیک کرده ، گزینه ی Arrange و سپس روی Bring to Front کلیک کنید.

قدم دهم

این گزینه ، گوش کاراکتر را در بالا و روی موهای کاراکتر قرار می دهد.

قدم یازدهم

دو کپسول کوچک دیگر ایجاد کرده و با استفاده از ابزار Selection (کلید میانبر V) آنها را چرخانده و در جای مناسب خود قرار دهید.

قدم دوازدهم

یک کپسول برای گردن کاراکتر ایجاد کرده و در زیر سر قرار دهید. برای رنگ گردن ، از رنگ کمی تیره تر استفاده نمائید.

R: 165
G: 89
B: 89

قدم سیزدهم

یک لایه ی جدید برای پس زمینه ایجاد کنید.

قدم چهاردهم

با استفاده از ابزار Rectangle (کلید میانبر M) ، روی لایه جدید ، یک مستطیل ایجاد کرده و یک رنگ مناسب انتخاب می کنیم.

R: 186
G: 227
B: 254

چگونه یک بدن ایزومتریک در ایلوستریتور ایجاد کنیم

قدم اول

از ابزار Rectangle استفاده کنید و یک مستطیل تقریباً بلند سفید بکشید. از ابزار Direct Selection برای حرکت دو نقطه ی بالایی به سوی یکدیگر ، استفاده نمائید تا یک ذوذنقه بسازیم. مطمئن شوید که هر چهارگوشه ی زنده مستطیل ، قابل مشاهده هستند ، اگر نه ، در مکان دیگر صفحه ی طراحی کلیک کرده و دوباره روی مرکز مستطیل کلیک کنید. حال با ابزار Direct Selection هر چهار گوشه را به سمت مرکز مستطیل بکشید تا گوشه ها گرد شوند.

قدم دوم

مطمئن شوید که بدن کارکتر در حالت انتخاب باشد ، سپس به منوی Effect رفته ، ۳D را انتخاب و روی Rotate کلیک کنید.

قدم سوم

در پنجره باز شده ، تنظیمات موجود در تصویر زیر را اعمال کرده و روی دکمه ی Ok کلیک کنید.

قدم چهارم

این عملیات به بدن یک ظاهر ایزومتریک می دهد. توجه کنید که هنوز می توانید این شکل دوبعدی را درحالت زنده ویرایش نمائید.

قدم پنجم

مطمئن شوید که بدن در حالت انتخاب است ، سپس به منوی Effect رفته ، ۳D را انتخاب و روی Extrude & Bevel کلیک کنید.

قدم ششم

در پنجره ی باز شده ، دقیقاً تنظیمات نشان داده شده در تصویر زیر را اعمال کنید و روی دکمه ی Ok کلیک کنید.

قدم هفتم

این عملیات یک شکل سه بعدی ایجاد خواهد کرد که ما می توانیم برای بدن کاراکتر از آن استفاده کنیم.

قدم هشتم

با استفاده از ابزار Selection (کلید میانبر V) ، سر کاراکتر را حرکت داده و بالای بدن کارکتر قرار دهید.

چگونه پاهای ایزومتریک در ایلوستریتور بسازیم

قدم اول

برای ایجاد لگن کارکتر ، از ابزار Rounded Rectangle استفاده کنید. یک رنگ جدید برای پاها انتخاب نمائید.

R: 100
G: 118
B: 202

قدم دوم

مطمئن شوید که شکل لگن در حالت انتخاب باشد. به منوی Effect رفته ، ۳D را انتخاب و روی Rotate کلیک کنید. در پنجره ی باز شده ، تنظیمات در تصویر زیر را اعمال کرده ، روی دکمه ی Ok کلیک کنید.

قدم سوم

مطمئن شوید که هنوز لگن کارکتر در حالت انتخاب است ، سپس به منوی Effect رفته ، ۳D را انتخاب و روی Extrude & Bevel کلیک کنید. در پنجره ی باز شده ، دقیقاً تنظیمات موجود در تصویر زیر را وارد کرده و روی دکمه ی Ok کلیک کنید.

قدم چهارم

این شکل سه بعدی لگن را در پشت بدن کارکتر قرار دهید. برای این منظور می توانید روی شکل ، کلیک راست کرده ، Arrange را انتخاب و روی Send to Back کلیک کنید.

قدم پنجم

ابزار Pen را انتخاب (کلید میانبر P) ، سپس به حالت Stroke سوئیچ کرده و مقدار ۲۱ را برای Weight وارد کنید.

قدم ششم

با استفاده از ابزار Pen و نگه داشتن کلید Shift روی کیبورد ، یک خط مستقیم بکشید. این خط مستقیم را Duplicate کرده و یا یک خط مستقیم دیگر رسم کنید و در جای مناسب خود قرار دهید.

چگونه بازوهای ایزومتریک در ایلوستریتور ایجاد کنیم

قدم اول

از ابزار Rounded Rectangle استفاده کنید تا یک کپسول سفید رنگ ، برای آستین پیراهن ایجاد کنیم. با استفاده از ابزار Selection (کلید میانبر V) ، کمی این آستین را بچرخانید.

قدم دوم

کپسول را در بالا و روی شانه ی کارکتر قرار دهید.

قدم سوم

شکل آستین را Duplicate کرده و به پشت بدن کارکتر انتقال دهید. برای انتقال آستین ، روی آن کلیک راست کرده ، Arrange را انتخاب و روی Send to Back کلیک کنید. بعد ، باید آن را برعکس کنید ، برای این کار ، کلیک راست کرده Transform را انتخاب ، سپس Reflect و در نهایت Vertical را برگزینید. حال کمی آن را کوتاه کنید و در بالای شانه ی کارکتر قرار دهید.

قدم چهارم

ابزار Pen را انتخاب کرده و تنظیمات Stroke را طوری تنظیم کنید که رنگ مطابق با رنگ پوست کارکتر باشد.

قدم پنجم

با استفاده از ابزار Pen یک بازوی کمی منحنی بکشید و در زیر آستین کپسولی شکل قرار دهید.

قدم ششم

با استفاده از کلید Ctrl+C و سپس کلید Ctrl+V ، بازو را Duplicate می کنیم.

قدم هفتم

این بازو را برعکس کنید. برای این منظور ، روی آن کلیک راست کرده ، Transform را انتخاب ، سپس Reflect و در نهایت روی Vertical کلیک کنید.

قدم هشتم

با استفاده از ابزار Selection ، این بازو را به پشت کارکتر و در زیر دومین آستین قرار دهید.

قدم نهم

با استفاده از ابزار Selection ، هر کدام اجزای کارکتر را که لازم می دانید حرکت داده و در جای مناسب قرار دهید تا همان کارکتری که مد نظرتان است را داشته باشید.

چگونه یک دامن ایزومتریک در ایلوستریتور ایجاد کنیم

قدم اول

حالا که ما اولین کارکتر خودمان را طراحی کردیم ، می توانیم برای طراحی شخصیت دوم ، برخی از تنظیمات جزئی را تغییر دهیم.

با استفاده از ابزار Selection ، کل کارکتر را انتخاب و Duplicate کنید. با استفاده از ابزار Direct Selection (کلید A) ، موی شخصیت دوم را حذف کنید.

قدم دوم

هر دو پای شخصیت دوم را انتخاب و خواص Stroke را طوری تنظیم کنید تا رنگ آن ، مطابق رنگ پوست کارکتر باشد. کمی Weight پاها را کاهش دهید.

قدم سوم

برای ایجاد دامن ، شکل ایزومتریکی را که برای لگن کارکتر ایجاد کرده بودیم را انتخاب کنید. سپس با استفاده از ابزار Selection (کلید V) ، مطابق تصویر ، شکل را به پایین کشیده و طول آن را افزایش و تنظیم نمائید.

قدم چهارم

از ابزار Direct Selection برای تنظیم گوشه های زنده استفاده کنید تا گوشه ها دوباره تیز شوند. با حرکت دادن نقاط پایین دامن به سوی یکدیگر ، این کار خیلی آسان خواهد بود.

هنگامی که از شکل کلی دامن راضی شدید ، می توانید دوباره از ابزار Direct Selection استفاده کنید و گوشه های زنده دامن را کمی گرد کنید.

چطور موی ایزومتریک در ایلوستریتور طراحی کنیم

قدم اول

برای ساخت موی کارکتر دوم ، با استفاده از ابزار Ellipse (کلید L) ، یک دایره ی کامل رسم کنید. با استفاده از ابزار Selection (کلید V) ، دایره را در جای مناسب قرار داده و به پشت سر کارکتر انتقال دهید. برای انتقال به پشت ، روی دایره کلیک راست کرده ، Arrange را انتخاب و روی Send to Back کلیک کنید.

سپس یک دایره ی کوچکتر رسم کرده و در پشت گوش کارکتر قرار دهید. هنگامی که با ابزار Ellipse ، دایره رسم می کنید ، حتماً کلید Shift را پایین نگه دارید تا دایره ی کامل رسم شود.

قدم دوم

یک دایره ی دیگر ایجاد کنید و آن را در مقابل پیشانی کارکتر قرار دهید. برای کاهش ارتفاع و هر گونه تنظیمات در این دایره از ابزار Direct Selection استفاده کنید.

چگونه در ایلوستریتور قفسه سینه طراحی کنیم

قدم اول

از ابزار Ellipse برای ایجاد یک شکل گرد وسفید کوچک استفاده کنید و آن را در بالای قفسه سینه کارکتر قرار دهید.

قدم دوم

این شکل کوچک سفید را Duplicate کرده و در طرف دیگر قفسه سینه قرار دهید.

قدم سوم

هر دو شکل سفید رنگ را انتخاب و کلیدهای Ctrl+G را بفشارید تا در یک گروپ قرار گیرند. سپس همین گروپ را Duplicate کنید. برای دوبلیکت کردن ، کلید Ctrl+C را بفشارید ، سپس کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+V را بزنید تا این شکل گروپ شده ، در بالای گروپ قبلی قرار گیرد. ما این گروپ جدید را Shadow Group نامگذاری خواهیم کرد.

یک رنگ کمی تیره تر برای سایه انتخاب کنید و با استفاده از ابزار Eyedropper (کلید i) ، این رنگ را به گروپ جدید اعمال کنید. برای این منظور ، مطمئن شوید که گروپ جدید در حالت انتخاب باشد ، سپس ابزار Eyedropper را فعال و روی رنگی که مد نظرتان است کلیک کنید تا رنگ به گروپ اعمال شود.

قدم چهارم

سایه ای که در پشت دو دایره ی سفید قرار گرفته (منظور Shadow Group) را با استفاده از کلیدهای جهت نمای کیبورد به صورت تدریجی حرکت دهید تا یک سایه ی کوچک و باریک نمایان شود.

همچنین ممکن است نیاز باشد که گروپ سر و گردن را انتخاب کرده و به جلو انتقال دهید تا روی سینه را پوشش دهند و کارکتر طبیعی تر جلوه کند.

قدم پنجم

هر ناحیه ای که سایه اضافی دارد را با پوشش دادن آن با یک شکل دیگر (این می تواند با ابزار قلم انجام شود) حذف کنید. هر دو شکل سایه و شکل جدید را انتخاب (با رنگ قرمز نشان داده شده است) ، و به پنل Pathfinder رفته و روی دکمه ی Minus Front کلیک کنید.

قدم ششم

این سایه را در زیر بیضی سفید رنگ قرار دهید.

عالی ! شما این پروژه را هم به اتمام رساندید…

تبریک ! شما این آموزش را با موفقیت به اتمام رساندید. لطفاً آثار خود را در مورد این مقاله برای ما ارسال کنید تا با دوستان دیگر به اشتراگ گذاشته شود. امیدوارم این مقاله ی آموزشی کمکی باشد تا شما عزیزان بتوانید نکات جدید زیادی را یاد بگیرید و بتوانید برای پروژه های آتی خود از آنها بهره ببرید.

لطفاً نظر خود را در مورد این مقاله ، برای ما ارسال کنید… شاد و پیروز باشید

4 پاسخ به “چگونه از هنر ایزومتریک در ایلوستریتور استفاده کنیم

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *

کانال تلگرام بهزاد دیزاین

به کانال ما بپیوندید

عضو شدن
بستن